
El programa Som Diversitat ha atès 61 persones durant el 2024
Som Diversitat (SIOAS) ha atès durant el 2024 un total de 61 persones, 25 dones i 36 homes, a través de tres punts d’actuació ubicats en municipis de la comarca. Els ajuntaments de Castell, Platja d’Aro i S’Agaró, Palafrugell i Torroella de Montgrí han col·laborat amb la iniciativa i han cedit espais per poder-lo desenvolupar.
El programa ofereix orientació, formació i suport a la inserció a persones amb necessitats especials o trastorns de la salut mental, amb un grau de discapacitat igual o superior al 33%. Les persones participants han d’estar inscrites al SOC com a demandants d’ocupació no ocupats (DONO) i residir al Baix Empordà. A més, es prioritza la ciutadania que percep la Renda Garantida de Ciutadania o que ha patit violència de gènere.
SIOAS es tracta d’un programa subvencionat pel Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya. El Consell Comarcal del Baix Empordà aposta per la iniciativa des del 2017 i vetlla per millorar el grau d’ocupabilitat i la qualificació de les persones participants. Durant el projecte, s’ofereixen tutories individuals i grupals, seguiment laboral i formació ocupacional a través de diferents mòduls.
La preparació es complementa amb un mòdul d’informàtica bàsica i amb sessions d’alfabetització digital orientada a la recerca de feina. A més, durant el 2024 s’han dut a terme activitats professionalitzadores relacionades amb l’atenció al client i orientades a feines de consergeria, control d’accessos o pàrquing i comerç. Per completar el programa, també s’ofereix l’oportunitat de treballar en pràctiques en empreses o entitats.
Durant l’any passat, el programa va oferir visites a empreses del Baix Empordà. Les persones participants van poder conèixer l’Hotel Arrels d'Empordà i el Parking Telpark de Palafrugell. Una experiència clau per apropar la realitat del teixit empresarial a les expectatives laborals i interessos de les persones.
En l’edició del 2024, s’ha assolit una inserció laboral del 44%, mentre que en les anteriors edicions del 2022 i 2023 es van atendre 164 persones d’arreu de la comarca, 78 homes i 86 dones, amb un percentatge d’inserció del 66%. Som Diversitat també ha comptat amb la col·laboració d’Inserta Empleo i de les fundacions Eurofirms i Randstad. Les tres entitats han facilitat l’accés de les persones participants al programa a les borses de treball i ofertes laborals que tenen.
La iniciativa pretén millorar la qualitat de vida de les persones participants fomentant la seva autonomia i inclusió. També es busca promoure la inserció laboral de les persones que disposen d’un certificat de discapacitat en entorns de treball a través de generar vincles i actuar d’intermediaris amb l’empresariat de la comarca. Per aconseguir-ho, el Consell Comarcal compta amb convenis de col·laboració amb 52 empreses del Baix Empordà, una relació clau per enfortir el teixit econòmic.